Mange kunne tenkt seg en papirløs digital skolesekk, men hva hva skal den fylles med?
Skolens største utfordring er at visjonen er for vag. Vi trenger kunnskapsløft uten reformer og krangel om timeplanen.
DN skriver om Khan Academy som starten på en revolusjon i fjernundervisning.
BT´s Sjur Holsen beskriver den norske
skoledebatten som irrelevant.
Jeg kan programmere, jobber med digitale medier, har 3 barn
i skolen og en kort karriere som høgskolelektor i bagasjen. Jeg tror på det
uforløste potensialet i å bruke teknologi til læring.
Digitale lærebøker?
Elever fra Langhaugen skole fikk i fjor Holbergpris for sin
forskning om Hordalands mest digitaliserte skole, Nordahl Grieg. Resultatene
var ikke oppløftende. Elevene krevde å få tilbake papirbøker, og fikk det.
Leseforsker Anne Mangen sier vi lærer mer av å skrive med blyant fremfor
tastatur. Håndskrevne bokstaver er bedre enn digitale. Lesing og skriving er to
sider av samme sak – innpust – utpust, læringens åndedrett. Et stikkord i
hennes forsking er haptikk – læren om
berøring. Digitale lærebøker er et sparetiltak som ikke er tuftet på innsikt. Matte,
lesing og IKT har fått flere timer på bekostning av estetiske fag, men Polen,
Slovakia og Tjekkia er bedre i matte sier de i Pisa. Forskeren Anne Bamfjord mener
vi heller skulle satset på estetiske fag. Digiutvalget vil ha flere mattetimer
og er ” .. bekymret for befolkningens digitale kompetanse”.
Vi er på krypestadiet i å bruke teknologi til læring. I
beste fall har vi noen digitale spaserstokker.
Blir vi dummere?
Vi har alle erfart de negative sidene Thomas Hylland Eriksen
beskrev i Øyeblikkets Tyranni. Facebook,
mobil og e-post fyller mellomrommene vi skulle brukt til å tenke. Langsom tid uten mobil, internett og TV
er mangelvare for meg og mine barn. Mer deprimerende er det å lese The Shallows av Nicholas Carr om hvordan
internett har ødelagt vår evne til fordypning. Min hjerne får spor, som kun
over tid kan gjenopprettes og motvirkes. Mer informasjon har gitt mindre
kunnskap. Kortversjonen finnes i essayet Is
Google making us stupid? min hjerne har tatt skade av 20 års digital eksperimentering.
Amazon og norske bokforlag.
Jeg var skuffet første gang jeg så en Kindle. Den hadde verken
berørings skjerm, farger, eller nettleser. Nå vet jeg at nettopp dette gjør den til en god avtager for papirboken.
Amazon skjønte at lesing handler om sinnsro. Å lese når spill, e-post og Facebook
kun ligger et klikk unna fungerer dårlig. Papiret og Kindle er fri for fristelser.
Det fysiske mediet former innholdet til et budskap. Medieforsker Marshall
McLuhan uttrykte at ”Mediet er budskapet”. Tenk på ordet tabloid - en idé om at formatet
påvirker innholdet. Norske bokforlag har ikke denne innsikten. De befinner seg
i en digital pubertet; usikker på egen identitet og mer enn middels selvopptatt.
Gamification
Mange av oss fortviler over tiden barna bruker på dataspill.
Vi mangler kontroll og har dårlig samvittighet - barna får vel hjerneskade de også? Hvorfor fenger spill mer enn
skolearbeid? Tenk hvis vi var trygge på at spillingen skapte læring.
Gamification er å bruke spillelementer i andre sammenhenger.
Stikkord er umiddelbar tilbakemelding, belønning og konkurranse - ikke ukjent i
pedagogikken forøvrig. Et dataprogram gir respons på under sekundet. Khan
Academy trigger instinktet som driver oss videre til neste nivå. Selskapet
WeWantToKnow viser hvordan spill kan gi læring. Last ned Appen DragonBox på din
iPhone eller iPad og du lærer å løse likninger uten å være klar over det selv.
Utrolig smart og annerledes.
"Å skape digitalt pedagogisk innhold krever medieforståelse og programmeringskunnskaper - en tverrfaglig øvelse som neppe bør overlates til lærere eller norske bokforlag."
Trenger vi skoler?
Jeg har to nevøer på 10 og 15 år som ikke går på skole. De
får undervisning av min søster, godt hjulpet av Khans digitale akademi og andre
ressurser på internett. Jeg er selvfølgelig skeptisk til hva dette gjør med deres
sosiale utvikling. Hun utfordrer vår idé om at skolen er stedet barn får sosial
kompetanse i samvær med andre. Jeg ser ingen tegn til at de har dårligere faglig
utvikling enn mine egne barn. De er tilknyttet en virtuell skole Florida der de
bor. I et globalt perspektiv er det interessant at vi kan gi barn utdanning
uten skolebygg. Det gir grunn til refleksjon rundt skolens og lærerens rolle.
Is it Learning?
It’s Learning har gjort internasjonal suksess med sin
IT-plattform for skoler. Har har de skapt mer læring? Jeg stiller meg tvilende fordi innholdet
mangler. Uten godt digitalt pedagogisk innhold, blir It’s Learning et skall
eller en kommunikasjonsplattform. Sistnevnte
har vi nok av allerede. Min svoger som er lærer krøp nylig til korset og
opprettet en Facebook gruppe for klassen. I løpet av 10 minutt var samtlige
koblet på. Lærerens tilnærming til It’s Learning blir å laste opp Word
dokumenter eller å peke mot nettsidene til bokforlagene. Jeg gir forlagene får honnør
for innsatsen, men Salmar Khan er flinkere.
Digital Sløyd
I Påsken fikk jeg en melding om en Meetup. Vi møttes i Oslo og Bergen til en tankesmie om å lære barna
programmering. Digitalt innhold er ikke bare bilder og tekst, PowerPoint og
Word. Barna må lære å programmere. Digiutvalget peker på at skolen har for lite
fokus på digital skaperkompetanse - utpust. Seymour Papert ved MIT utviklet programmeringsspråket
Turtle Logo som et pedagogisk verktøy, inspirert av psykologen Jean Piaget. Han
så barn utvikle intuitiv forståelse for geometri og fysikk gjennom kommandoer
som flytter en skilpadde på en dataskjerm. Skilpadden bygger bro mellom den fysiske
verden, og den abstrakte geometrien. Hans visjoner om en annerledes bruk av PC i
skolen var forut for sin tid, og er fremdeles urealisert. Lær kidsa å kode ble på få uker en nasjonal bevegelse gjennom Meetup og Twitter. Det gir håp om kunnskapsløft uten reformer og krangel om timeplanen.
Snart kommer det programmeringskurs på en skole nær deg.
Tverrfaglige tankesmier
Skolens problem et at visjonen er for vag. Den blir ikke
tydeligere av rundskriv og reformer uten involvering. Den neste offentlige
utredningen gir oss neppe mer gåsehud. Kunnskapen om mulighetene er fragmentert.
Strategiene spriker.
Hva med å ta en Meetup
i bånn der vi forener perspektiv? Lærere, kunstnere, antropologer, arkitekter,
programmerere, psykologer og foreldre i dialog om muligheter og hvordan de kan
visualiseres. Den svenske kunstneren Mikael Genberg jobber med NASA om å
plassere et rødt hus på månen. Du trenger kun 3 ting sier Genberg: Visjoner,
Mot og Kompetanse.
4 comments:
Hei Fredrik, du gav meg en god start på dagen med dette innlegget :) Takk!
Mvh
Kjartan Olsen
Takk det var kjekt å høre :-)
Hei Fredrik. Veldig bra! Leste The Shallows for en tid tilbake og det var skremmende hvor mye jeg kjente igjen.
mvh
Odd Atle
They resolve issues quickly and responded to changing requirements and scope. casino på mobilen
Post a Comment